You are currently viewing ייצור חשמל סולארי עצמאי

ייצור חשמל סולארי עצמאי

חשמל סולארי מיוצר על ידי ריתום קרני השמש והפיכתם לאנרגיה חשמלית. באופן עקרוני, קיימות שתי דרכים לרתום את קרני השמש ולהפוך אותן לחשמל סולארית. הדרך הראשונה נקראת הדרך ה"פוטו-וולטאים", והיא המוכרת לנו מהפאנלים של דודי שמש. בשיטה זו מכסים גג עם פאנלים ועליהם תאים מיוחדים, המותקנים בזווית מסויימת וכוללים סיליקון. בדרך זו האנרגיה מהשמש נספגת והמערכת ממירה את קרני השמש לחשמל שימושי.

הדרך השניה היא הדרך ה"תרמו-סולארית", בשיטה זו משתמשים במראות ובטכנולוגיה מיוחדת. את המראות שמים בשדות ענקיים, כשהמראות צמודות אחת לשניה, והן מרכזות קרני השמש ומשתמשות בהן לצורך הפקת חשמל וחימום מיכל גדול של מים.

למי מתאים חשמל סולארי?

חשמל סולארי מתאים לכולם – לבתים פרטיים וכן לעסקים וחוות ויכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים כל שנה בחשבון החשמל, וכל מה שצריך כדי להתקין מערכת סולארית הוא גג שטוח בשטח של לפחות עשרה מטרים רבועים, כשעליהם מתקינים קילוואט אחד, שהוא הכמות הקטנה ביותר לייצור אפקטיבי של חשמל סולארי. קיימות מערכות שונות לחשמל סולארי, שמתאימות לבתים או לעסקים, בהתאם לצרכים ולגודל שלהם. חשוב לציין, שאי אפשר להתקין מערכת חשמל סולארית על גג העשוי מאסבסט.

אם אתם מעוניינים להתקין מערכת לחשמל סולארי, כדאי לכם לדדעת שקודם כל, ההשקעה הכספית היא גדולה, אך נתן לקבל מימון מהבנקים השונים, וכן עד סכום של 18,000 ש"ח, המערכת פטורה ממס. מה הכוונה? ברגע שאתם מחברים את מערכת החשמל הסולראי, אפשר לעדכן את חברת החשמל והם יבואו לחבר אתכם לרשת החשמל הארצית. כשאתם (יותר נכון, הבית שלכם) מייצרים חשמל ולא משתמשים בו, אותו חשמל עובר לרשת הארצית וחברת החשמל מזכה אתכם בסכום של 0.57 עבור כל קוט"ש.

האם כדאי להתקין מערכת חשמל סולארית?

ייצור חשמל סולארי אכן עולה לא מעט כסף. אך כמעט תמיד מדובר בהשקעה משתלמת, מפני שהחשמל שאתם מייצרים יכסה תוך שנים ספורות את ההלוואה שלקחתם כדי להתקין את המערכת, ולאחר מכן תתחיליו להרוויח כסף. מערכת מחייבת אחזקה תקופתית וכמובן אם חלק ממנה יישבר, אך מאידך המערכת בדרך כלל תישאר במשך 25-30 שנה, כשהאחריות על הממיר תהיה בין 2 ל5 שנים בלבד.

מערכת סולארית עסקית, מתאימה לבעלי גגות של בין 200 מטרים רבועים ועד 500 מטרים רבועים. ביו סוגי הגגות בגדלים אלה אפשר למצוא מחסנים, רפתות, ועוד. על גגות מהסוג הזה אפשר להתקין מערכת שתייצר הרבה קילוואט, כך שגם אחרי הוצאות התחזוקה יהיה לכם רווח נקי של כמה עשרות אלפי שקלים כל שנה.

גם אם נראה לכם שאין אנשים שמתקינים מערכות סולאריות, חשוב לדעת שמדובר בטרנד שתופס תאוצה בשנים האחרונות, כשהמדינה מעוניינת לקדם את מערכות החשמל הסולאריות ולהתנתק מהתלות שלה במדינות אחרות וכן אנרגיות ממקורות שמתחסלים עם השנים. ככל שנוכל לרתום את קרני השמש ולנצל אותם בצורה טובה יותר, המחיר לאנרגיה יירד, ונצליח לשמור יותר על הסביבה, על המדינה, וגם על הכיסים הפרטיים והכלליים של כולנו.

באופן עקרוני, כולנו רוכשים את החשמל הנדרש לנו לשימושים השוטפים, ישירות מחברת החשמל. הפרטה של רשות החשמל תאלץ את הצרכנים לבחור בין יצרניות חשמל שונות, אך בכל מקרה, הרכישה תהיה מגוף חיצוני אשר אחראי על ייצור החשמל. בעקבות כך, כל צרכן משלם סכומי כסף גבוהים מאד עבור השימוש בחשמל. ייצור חשמל סולארי מהווה אפשרות יזמית ייחודית – התקנה של מערכת סולארית על הגג של כל מבנה, ויצירה עצמאית של החשמל באמצעותו, כך שאין צורך לרכוש בנוסף מחברת החשמל. מונה נטו מאפשר למדוד את כמות החשמל שנצרכת מן המערכת הסולארית מעומת החשמל שנצרך מחברת החשמל. באמצעות מונה נטו, הצרכן יוכל להפחית את חשבון החשמל שלו, ובמקרים רבים אף לבטל את הצורך בחברת החשמל לחלוטין, מכיוון שכל החשמל שבו הוא משתמש ייוצר באמצעות המערכת הסולארית.

כאמור, התקנת ושימוש במערכות סולאריות יכול להקטין באופן משמעותי את חשבון החשמל של הצרכן, ואף לבטל אותו לחלוטין. פרויקט של בניית מערכת סולארית הוא פרויקט בעל תשואה גבוהה במיוחד, ההשערות עומדות על בין 11% ועד 24%, תלוי בגובה המתח החשמלי הנדרש במקום. התשואה הזו אומרת שההפחתה בצריכת החשמל מחברת החשמל יוצרת החזר של ההשקעה על הבניה וההתקנה של המערכת בתוך כשנה ועד שלש שנים בלבד. עם זאת, ההשקעה הראשונית בבנייה של מערכת סולארית  היא השקעה גדולה מאד, ולכן אנשים פרטיים, כיום, במרבית המקרים, אינם יכולים לממן אותה, על אף התשואה הגבוהה. למעשה, כיום בעיקר חברות גדולות וארגונים משמעותיים מצליחים לגייס את הסכום הדרוש להתקנה של מערכות כאלה. אך יתכן מאד שבהמשך, יתהוו מקורות מימון נרחבים יותר, אשר יאפשרו גם לאזרח הקטן להתקין מערכת סולארית ולהקטין את השימוש בחשמל מחברת החשמל.

חשמל סולארי הוא חשמל מתחדש, חסכוני, ובריא.

אנא דרגו את המידע